Menu

Paddington – charme, selvtillid og lækker pels

Paddington er intet mindre end en magisk, sød, voldsomt charmerende og overraskende sjov familiefilm af bedste skuffe.

Den charmerende bjørn
Filmen begynder i det mørkeste Peru, hvor vi møder Paddington, bjørnen der endnu ikke haPaddington-Bear-Movie-New-Imagesr fået sit navn. Han bor hos sin onkel og tante i et stort træ i junglen. Her lever han af appelsinmarmelade. Opskriften på marmeladen fik bjørnene af en opdagelses-rejsende, der fandt dem i junglen. Han fortalte dem, at de altid ville være velkommen hos ham i London, inden han rejser hjem. Mange år efter er der jordskælv i junglen og tragiske omstændigheder fører derfor den unge Paddington, væk fra sine trygge omgivelser og hele vejen til London – alene. Paddington vil finde den opdagelsesrejsende – og en ny familie. Men i London er han ensom og fortabt.
Heldigvis viser familien Brown ham barmhjertighed, og tager ham med hjem – for én enkelt nat! Paddington forsøger nu at tilpasse sig de meget anderledes omgivelser, men når man er en bjørn i storbyens jungle kan mange ting hurtigt gå galt – og det gør de for Paddington.

Magisk Fortællestil
Stilen i Paddington er farverig og magisk, og man bliver hurtigt draget ind i universet. Filmen er fyldt med finurligheder og fortælleglæde, og selvom den er karikeret, så er den alligevel troværdig og meget virkelighedstro. Ikke mindst virker den charmerende og animerede bjørn utrolig godt. Han virker så levende, autentisk og nærværende, at man kommer til at knuselske ham og hans klodsede væremåde og store nysgerrighed.
Der er endda et venligt og virkningsfuldt nik til forfatteren af bogen. Familien Brown kører forbi en gadecafé hvor en ældre herrer hæver sit glas til Paddington. (Selveste Michael Bond, flot og simpelt overskud fra filmens side og en god måde at anerkende hans værk.) Dette er en opdateret version af den gamle børnebogs klassiker af samme navn – men stadig tro mod bogens univers.

Familien
Familiedynamikken i filmen er fremragende. Faderen der på komisk vis går op i tal og sikkerhed. “Vidste I godt at 7% af alle ulykker begynder med et hop??” og “En bjørn i hjemme får alle ulykker til at stige med 4000%”. Fremragende tørt spillet af Hugh Bonneville. Der er teenagedatteren, der ikke vil vedkendes Paddington, fordi han er top pinlig. Sønnen der er fascineret af ham. Den skøre, skæve og stringente husholderske Mrs. Bird spillet med overskud af Julie Walters og sidst men ikke mindst moderen, en charmerende og velspillende Sally Hawkins, med det store hjerte.
I den danske udgave af filmen er det Mikkel Lomborg, selveste Hr. Skæg, der lægger en behagelig stemme til den charmerende bjørn. Et rigtig godt valg syntes vi her på HistorieTosserne.

En historie om medmenneskelighed
Historien er utrolig simpel, men den formår alligevel at finde et dybere lag, nemlig historien om medmenneskelighed. Det at turde lukke det fremmede ind i sin verden og blive beriget. En lærdom som er eviggyldig – ikke mindst i vores tid.

HistorieTosserne giver de varmeste anbefalinger til denne fine film, og håber at mange vil nyde den. Måske kan vi endda lære noget!
Se den danske trailer her.
Anmeldelse 4 væsener