Menu

Historien om Den Blå Planet – islandsk børnebog

På den blå planet bor der kun børn. De gør lige hvad de har lyst til og oplever mange eventyr. Men så lander et rumskib, med en voksen. Rumstøvsugersælgeren Friske Frode

Andri Snær Magnason har forfattet en lille islandsk perle af en børnebog. En fremragende og god højtlæsningsbog – som også har en islandsk litteraturpris i ryggen. Andri Snær Magnason formår at skabe et skørt, skævt og underfundigt univers med en fortælling der har sine rødder dybt plantet i eventyrgenren. Her er humor og finurligt sprog til både børn og voksne – og ikke mindst stof til eftertanke og mulighed for nogle interessante snakke med dit barn. Bogen når langt omkring i sine emner om venskab, drømme og magt. Den er alvorlig men bliver aldrig tung, den er vrøvleblå planett og let, men bliver aldrig overfladisk.

Drengen Brimir og pigen Hulda er bedste venner på Den Blå Planet hvor der kun bor børn. Men en dag ankommer en mærkværdig mand, den voksne Frode. Friske Frode påstår at han kan gøre drømme til virkelighed, til gengæld skal han kun have en lille dråbe af børnenes evige ungdom. Han får blandt andet børnene til at flyve ved at snuppe støvet fra sommerfuglene på øen og sætte den fast på børnene. Men som i ethvert eventyr har det konsekvenser at få det man drømmer om. Vi følger Brimir og Hulda på en lang og farlig rejse rundt på hele planeten, hvor de skal grueligt meget igennem, før de indser, at tingene måske ikke helt er som de burde være. De må tilbage og se, om de kan ændre Frodes planer. Uden at gå for meget i detaljer med slutningen så gør forfatteren her brug af børnenes overraskende logik, deres vittige sprogforståelse og lader dem være de kloge. Det er vanvittigt godt fundet på og tankevækkende komisk.

Bogens allegoriske univers er spændende og meget nutidigt, selv om bogen på islandsk blev udgivet for første gang i 1999. Bogen er fyldt med flotte og farverige illustrationer af Áslaug Jónsdóttir. Læs højt for dit barn og få mange grin og gode stunder med Frode og alle børnene på den blå planet.

Anmeldelse 5 væsener